Tutte le fonti antiche (Albertini, Vasari, Borghini, Baldinucci, Bottari, ecc.) [17], The work surpasses Cimabue's c. 1268 Arezzo crucifix in several ways. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l'alluvione del 4 novembre 1966. It had suffered earlier flood damage in 1333 and 1557. 2) Giotto dipinge un uomo crocifisso, il corpo di Cristo è ripreso dal vero, i muscoli sono disegnati in modo realistico, mentre il Cristo di Cimabue è più stilizzato. In keeping with the Franciscan idea, the gilding surrounding the mourning saints is kept to a minimum. L’importante evoluzione artistica di Cimabue si può notare attraverso uno dei soggetti preferiti della sua pittura: il crocifisso dipinto su tavola di legno.. Il Crocifisso di San Domenico – Arezzo. [1] The work was commissioned by the Franciscan friars of Santa Croce and is built from a complex arrangement of five main and eight ancillary timber boards. Il Crocifisso di Cimabue riprende l’iconografia tradizionale del Cristo sofferenze, cioè del Cristo con gli occhi chiusi e col capo reclinato, come se fosse abbandonato al suo dolore. Il Crocifisso di Santa Croce è un'opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze e tutt'ora ivi conservato. [19] But in other respects it conforms to the then strict iconography of the thirteenth century. [14], His eyes are open, and his skin is unblemished. Il crocifisso di Giotto Al centro della navata, in alto, sopra agli scalini che separano la chiesa inferiore da quella superiore, è il grandioso Crocifisso di Giotto il quale, molto probabilmente, lo … Storia. [10], His head hangs in exhaustion, and his hands bleed from the puncture wounds suffered during his nailing to the cross. [3][4] It remains in poor condition despite conservation efforts. Imagery based on Franciscan ideals in the thirteenth century generally reinforce his veneration of simplicity and naturalism, infusing the paintings with the new values of humanism. He venerated poverty and developed a deep appreciation for the beauty of nature. Il pittore si formò nell'ambito della tradizione bizantina e nel gusto dei mosaici del battistero fiorentino. Garrison vi ha ravvistato la presenza di aiuti e White lo ha ritenuto opera di bottega. "Crocifisso" è un dipinto autografo di Cimabue realizzato con tecnica a tempera su tavola nel 1287-88, misura 448 x 390 cm. Typical of depictions of the crucified Christ of this era, with his outstretched arms he is as wide as he is long, conforming to prevalent ideals of proportions. Il Cristo benedicente, rappresentato nel tondo in alto, non fu realizzato da Cimabue. [15] This evocation, not present in the main crucified figure, was known as the Christus triumphans ("Triumphant Christ"), and for contemporary – especially Franciscan – taste lacked verisimilitude, as it bore little relation to the actual suffering likely endured during a crucifixion, and overly distanced the divine from the human aspect of Christ. Clicca qui. [25], Due to lack of surviving documentation, it is difficult to attribute unsigned works from the period with any degree of certainty. Il pregiato dipinto fu distrutto quasi completamente dal famoso alluvione del 1966. Commissionata dai frati Domenicani e realizzata intorno al 1290, spicca per la sua distanza dall’immobile spiritualità della pittura bizantina e anticipa la raffinatezza stilistica che Giotto raggiungerà nei crocifissi realizzati negli anni successivi. [7] It was later positioned at the north transept, in the sacristy and by the entrance on the southern flank. È attribuito al 1280 circa ed è alto 3,90 metri. IL CROCIFISSO NELLA CATTEDRALE DI SARZANA. Byzantine depictions tended to show Christ as invincible, even in death. "[28], The crucifix was installed in the church of Santa Croce at the end of the thirteenth century and remained there until 1966 when the banks of the Arno river burst and flooded Florence. See Chiellini, 8, Papal Basilica of Saint Mary of the Angels in Assisi, Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects, Christ enthroned with the Virgin and St John, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Crucifix_(Cimabue,_Santa_Croce)&oldid=990016303, Paintings depicting the Crucifixion of Jesus, Short description is different from Wikidata, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. "[32], The other is the Arezzo crucifix. Gesù porta i segni della sofferenza come gli occhi chiusi, la testa reclinata verso la spalla e il corpo contratto dal dolore che assume una forma ad S. Il modello precedente era il Christus triumphans. [22], The crucifix measures 448 cm x 390 cm and consists of five basic physical components; a vertical board reaching from the base to the cymatium onto which Christ is nailed, two horizontal cross-arms, and two vertical pieces acting as aprons adjacent to the central board. The cross is painted with deep blue paint, perhaps evoking an eternal or timeless sky. [20], Representations of the Virgin and John the Evangelist flank Christ in small rectangular panels at either end of his outstretched arms. Nonostante ciò restano le fotografie a testimoniare lo straordinario valore dell'opera. Thompson, Nancy. In 1966 it was on display in the lower Museo dell' Opera, which is at a lower elevation and closer to the waterline than the Santa Croce church, where it was located during earlier floods. Questa pagina è stata modificata per l'ultima volta il 17 nov 2020 alle 11:12. Wondering if the lead image is a photograph. The work was commissioned by the Franciscan friars of Santa Croce and is built from a complex arrangement of five main and eight ancillary timber boards. [26], Rejecting these views, Joseph Archer Crowe and Giovanni Battista Cavalcaselle in 1903 concluded that the Santa Croce crucifix "in technical examination...makes some approach to the Florentine master, but it is rather of its time than by the master himself. Era la seconda volta che l’artista realizzava una croce lignea, dopo la prova del 1270. Cristo è sulla croce, vivo e invulnerabile alle ferite mortali. [30], A team of restorers led by conservators Umberto Baldini and Ornella Casazza at the "Laboratario del Restauro" in Florence[29][31] spent ten years reapplying paint. Nel 1948 fu musealizzato agli Uffizi, ma dieci anni dopo, con la sistemazione del museo di Santa Croce, fece il suo ritorno al complesso francescano. Restaurata con la massima cura possibile, la superficie pittorica appare oggi perduta per amplissime porzioni. Osserviamo che la tavola non propone novità assolute, ma Cimabue si … Il perizoma è trasparente e rivela le anatomie sottostanti. CROCIFISSO (1287 circa) Cimabue (1240 circa – 1302) Museo dell’Opera di Santa Croce a Firenze Legno cm. [12], The international press covered the restoration; since then the work has been lent to galleries outside Italy, the first time it had left Florence since its creation. Cenni di Pepe, known as Cimabue (c. 1240 – c. 1302) Cimabue, pseudonimo di Cenni di Pepo (Firenze, 1240 circa – Pisa, 1302), è stato un pittore italiano. According to the critic Waldemar Januszczak, it was brought "around the globe in a curious, post-restoration state—part original artwork, part masterpiece of modern science ... a thirteenth century—twentieth-century hybrid. This page was last edited on 22 November 2020, at 09:09. per esteso. The first was begun in 1295, and is where Cimabue's Crucifix probably hung, given its large size, above the rood screen. È attribuito al 1272-1280 circa ed è alto 4,48 metri e largo 3,90. Il crocifisso ha subito notevoli deturpazioni quando è straripato l’Arno nel 1966. WikiZero Özgür Ansiklopedi - Wikipedia Okumanın En Kolay Yolu . [13] A similar approach is taken with the cloth in the background of the cross itself, which although highly ornamented, lacks the lavish ornamentation of the equivalent cloth in the Arezzo cross. Il Crocifisso di Santa Croce di Cimabuefu realizzato secondo il modello del Christus patiens. Il corpo è longilineo e sinuoso e i colori sono arricchiti di una tonalità verde scuro che lo rendono cadaverico, in linea con la concezione dell'opera. 448 x 380. There are another eight minor pieces; mostly terminals, bases or framing devices. La croce sagomata è formata, a partire dall’alto, dalla cimasa priva di immagini. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l'alluvione del 4 novembre 1966. [24] Cimabue was not rigid in his placement, however, and to accommodate the sway of Christ's body, altered the positioning of some of the boards on the lower half. Nel 1284, Cimabue dipinse un Crocifisso per i francescani di Santa Crocea Firenze. "The Crowning Disc of a Duecento 'Crucifixion' and Other Points Relevant to Duccio's Relationship to Cimabue". Gesù ha il volto reclinato e gli occhi chiusi; il suo corpo, definito ana… E’ il crocifisso dinanzi al quale San Francesco pregò nel 1205, ricevendone la chiamata a lavorare per la Chiesa del Signore. It seems influenced by a thirteenth-century Franciscan Meditation on Christ that emphasised pathos and human interest in the suffering of the Passion; "Turn your eyes away from His divinity for a little while and consider Him purely as a man". Messina, Isaac, "A New Approach to the Restoration of Cimabue's Santa Croce Crucifix". Il Crocifisso di Santa Croce è un'opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze dove tuttora è conservata. Note the 60% loss of paint refers to the existing paint at the time. [27] According to Vasari, the crucifix's success led to the commissions at Pisa, Tuscany that established his reputation. "Crocifisso" è un dipinto autografo di Cimabue, realizzato con tecnica a tempera su tavola nel 1268-71, misura 336 x 267 cm. I'd be inclined to swap it with File:Museo di santa croce, crocifisso di cimabue.jpg which is more representational, but not recognisable to the avg punter. Brink, Joel. The horizontal cross-arms extend the full width of his outstretched body and are slotted into ridges in the vertical supports. Indicative sono anche le vesti dei tre personaggi raffigurati: nessuno ha abiti con l'agemina, ampiamente utilizzata nel crocifisso di Arezzo e mai più usata in tutte le opere successive del maestro. Per il transetto sinistro dipinse un grande affresco rappresentante la Crocifissione, visibile solo ai frati che assistevano alla messa. "The Franciscans and the True Cross: The Decoration of the Cappella Maggiore of Santa Croce in Florence". [21], Their cloaks are simpler and lack the lavish gilding of the Arezzo crucifixion. Cimabue, Crocifisso, 1268-1271 circa, tempera su … Senza dubbi fu l'attribuzione di Suida (1905) Aubert (1907), confermata poi da tutti gli altri studiosi. Explore content created by others. These features, according to art historian Robert Gibbs, give him "a coarser but more personal expression". [7][16] From about 1240, painters favoured the Christus patiens ("Suffering Christ") style: a saviour who shared the burden and pain of humanity. It is one of the first Italian artworks to break from the late medieval Byzantine style and is renowned for its technical innovations and humanistic iconography. Si hanno notizie di lui dal 1272, Dante lo citò come il maggiore della generazione antecedente a quella di Giotto, parallelamente al poeta Guido Guinizelli e al miniatore Oderisi da Gubbio. [29] The wooden frame had significantly weakened, and it was necessary to separate it from both the gesso and canvas to prevent buckling as the reapplied paint dried. The work has been in the Basilica di Santa Croce in Florence since the late thirteenth century, and at the Museo dell'Opera Santa Croce since restoration following flooding of the Arno in 1966. The Crucifix by Cimabue at Santa Croce (c. 1265) is a wooden crucifix, painted in distemper, attributed to the Florentine painter and mosaicist Cimabue, one of two large crucifixes attributed to him. [11], His body arches, forcing his torso to raise against the cross. I crocifissi di Cimabue. "Carpentry and Symmetry in Cimabue's Santa Croce Crucifix". His hands and feet seem to extend beyond the pictorial space, which is delineated by the flat, coloured borders of the cross,[5] in turn made up of at least six boards. The balance of measurements, especially between the width and height of the cross, seem derived from the sides and diagonals of squares, and dynamic rectangles. Both Christ's body and his semi-circular nimbus are placed at angles which rise outwards and above the level of the cross. È attribuito al 1272-1280 circa ed è alto 4,48 metri e largo 3,90. CROCIFISSO di S.M.Novella È contemporaneo al ciclo di Assisi È del tipo Christus patiens Presenta una grande umanità Mostra la sofferenza di un corpo vero (al contrario di Cimabue) – Il capo ricade inanime – Le braccia sono tese nel reggere il corpo – Non c’è la compostezza del Cristo di Cimabue – Mostra la caratterizzazione fisica e È attribuito al 1272-1280 circa ed è alto 4,48 metri e largo 3,90. Secondo tale modello iconografico Cristo muore realmente sulla croce. Qui fu purtroppo semidistrutta durante l'alluvione di Firenze del 1966, venendo travolta dalle acque, che staccarono irrimediabilmente gran parte della superficie dipinta. [10], Compared to earlier works of this type, Christ's body is more physically corporeal, depicted as a real object, and his anatomy more closely rendered. Aveva maturato 14 anni di esperienza e di ricerca, e i risultati sono evidenti. La croce sagomata e dipinta viene attribuita a poco dopo il viaggio a Roma dell'artista del 1272 e segna un nuovo traguardo rispetto al precedente Crocifisso di San Domenico a Arezzo. ed è custodito nella Basilica di Santa Croce a Firenze. Anche la nuova modalità descritta sopra con cui l'artista usa la punta del pennello per le modulazioni chiaroscurali avvicina l'opera alla Maestà del Louvre e alle opere successive, post-datando l'opera rispetto al crocifisso aretino. L’opera ha subìto un notevole deterioramento dovuto alla caduta delle parti dipinte a secco e per l’alterazione chimica della biacca, il colore bianco a base di piombo molto usato per le lumeggiature: co… A graphic portrayal of human suffering, the painting is of seminal importance in art history and has influenced painters from Michelangelo, Caravaggio and Velázquez to Francis Bacon.[2]. Il Crocifisso di San Domenico ad Arezzo di Cimabue. Il Crocifisso di Santa Croce è un’opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze e tuttora ivi conservato. Il soppedaneo in basso non è decorato. L’affresco misura 6 metri e 90 x 3 metri e 50. Cimabue intorno al 1288 si recò ad Assisi per realizzare nella zona del transetto della Basilica superiore alcuni cicli di affreschi. Pur essendo assegnata a Cimabue dalle fonti più antiche, quest’opera ha suscitato talvolta dubbi circa la sua attribuzione…, attualmente la critica è propensa, quasi unanimemente, a riconoscervi la mano del grande Maestro. Prima opera attribuita al maestro, vi si legge un distacco dalla maniera bizantina all'insegna di un maggior espressionismo. Oggi, per l'altissima qualità pittorica, la Croce è senza dubbio riferita al maestro, al massimo ammettendo una partecipazione della bottega in alcuni brani (Nicholson, Salvini, Garrison, Battisti, Boskovitz, Bellosi). [9] Pale tonalities dominate, with the main contrast found in the dark areas of Christ's hair and beard, which are utilised to make the features of his face stand out more, and position his head as the focal point. https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Crocifisso_di_Santa_Croce&oldid=116720628, Dipinti nella basilica e nel convento di Santa Croce, licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo. New York: Syracuse University Honors Program Capstone Projects, 2014. [12] His arms are placed higher above his head and strain to carry the weight of his body, which visibly slumps. ed è custodito nella Chiesa di San Domenico ad Arezzo. Con Cenni di Pepi detto Cimabue, nato a Firenze (ca 1240) e morto a Pisa (1302), ha inizio la "scuola fiorentina" di pittura, che da allora in poi avrà un ruolo centrale nel panorama italiano. Sono la Vergine e san Giovanni evangelista, a sinistra e destra rispettivamente. Cimabue, pseudonimo di Cenni (o Bencivieni) di Pepo (Firenze, 1240 circa – Pisa, 1302), è stato un pittore italiano. Sopra di essa non è pre… Storia [modifica | modifica wikitesto]. His body slumps in a position contorted by prolonged agony. [10] The Virgin wears a red dress. In alto è presente il cartiglio I.N.R.I. Il Crocifisso di San Domenico ad Arezzo (336x267 cm) è una croce sagomata e dipinta a tempera e oro su tavola di Cimabue, databile attorno al 1268-1271 circa e conservata nella chiesa di San Domenico di Arezzo. Dante lo citò come il maggiore della generazione antecedente a quella di Giotto, parallelamente al poeta Guido Guinizelli e al miniatore Oderisi da Gubbio. Il Crocifisso di Giotto nella Chiesa di Santa Maria Novella è una tempera su tavola con oro e vetri di 578 cm x 406. Il Crocifisso di San Damiano fu trasferito dalle clarisse nel Protomonastero di Santa Chiara in Assisi, dove è ammirabile tuttora, quando, nel 1257, si trasferirono dalla chiesa di San Damiano. Blood pours from the wounds in his hands as his head falls to the side from fatigue and the physical reality of approaching death. Alessandro Da Morrona negò l'autografia di Cimabue. The Santa Croce Crucifix is one of the earliest and best known examples of the type. Founded by Saint Francis of Assisi, their reformist, religious and social views had a profound effect on the visual arts in the century after his death. [12] His body is naked except for a sheer and transparent loincloth that only just covers his thighs and buttocks. [13][26] It is relatively primitive compared to his 1290s works and is thus believed to date from his early period. Il tondo in alto (la cimasa) è perduto. It is one of the first Italian artworks to break from the late medieval Byzantine style and is renowned for its technical innovations and humanistic iconography. Cimabue, nel Crocifisso di San Domenico ad Arezzo, concepì il corpo di Cristo, sulla croce, come una persona e non come una astratta divinità. Nella sua storia critica recente l'opera suscitò numerosi dubbi, anche per le difficoltà di stabilire esattamente i contorni stilistici del corpus di Cimabue in generale. [23] The structure is reinforced by two full length vertical battens. La croce riporta l'iconografia del Christus patiens, cioè un Cristo morente sulla croce, con gli occhi chiusi, la testa appoggiata sulla spalla e il corpo inarcato a sinistra. The choice of a white, veil-like loincloth, dramatically more modest than the red garment in the Arezzo work, may be influenced by earlier crucifixions by Giunta Pisano. Gaetano Milanesi, nel monumentale commento alle Vite del Vasari (1848), ritenendo di Cimabue la Madonna Rucellai non ne trovava convergenze stilistiche nella croce, che quindi non gli attribuì. [5][6], The church at Santa Croce was the third that the Franciscans constructed at the site. di Cimabue ricevette una forte impronta classicheggiante, come è evidente nel celebre Crocifisso di Santa Croce a Firenze. Both are dark-skinned, and bear agonised and sorrowful expressions as they rest their heads on their hands and face inwards towards Christ. The tiny specks of pigment floating around the piece were recovered with pliers by staff wading in the water after the torrents had subsided. Ceoil 04:45, 29 December 2011 (UTC) [18], The painting contains elements typical of Cimabue's representations of Christ, including the illusionism of the drapery folds, the large halo, long flowing hair, dark, angular faces and dramatic expressions. Il Crocifisso di Cimabue, oggi conservato a Firenze, al museo dell’opera di Santa Croce, è un’opera del 1280. L'evoluzione artistica di Cimabue si può ricostruire attraverso uno dei soggetti preferiti della sua pittura: il crocifisso dipinto su tavola di legno. [8], Cimabue achieves a masterful handling of colour; medieval churches tended to be extremely colourful, with frescoed walls, painted capitals, and gold leaf paintings. It is more human and less reliant on idealised facial types,[14] and the anatomy is more convincing. The water level reached the height of Christ's halo and took large tracts of paint when it retreated. Cimabue ad Arezzo, Il Crocifisso Restaurato: L’opera documenta il restauro del crocifisso della chiesa di San Domenico ad Arezzo, dipinto da Cimabue (la prima opera da lui eseguita, prima del viaggio a Roma del 1272) e recentemente restituito alla sua collocazione dopo un intenso intervento di restauro. But the lead image is fully intact. Her robe was originally blue, but has darkened. The timber would have been cut and arranged by carpenters before Cimabue applied his design and paintwork. The son of a wealthy cloth merchant, Francis abandoned his inheritance to take up preaching in his mid-twenties. [29] The restorers succeeded in returning the work close to its original appearance, and it was put back on public display in 1976. The Crucifix by Cimabue at Santa Croce (c. 1265) is a wooden crucifix, painted in distemper, attributed to the Florentine painter and mosaicist Cimabue, one of two large crucifixes attributed to him. The water deposited oil, mud and naphtha on the wood frame,[29] which further swelled from soakage, forcing the panel to expand and bend, cracking the paint-work. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l’alluvione del 4 novembre 1966. The gilding and monumentality of the cross link it to the Byzantine tradition. lo attribuiscono concordemente a Cimabue, ricordandolo nella basilica. La prima menzione scritta della croce risale al Memoriale di Francesco Albertini (1510), che la considerava da sempre esistente in chiesa. Thousands of artworks were damaged or destroyed; the Crucifix lost 60% of its paint. Luciano Bellosi nel suo libro su Cimabue presenta il giovane pittore nel contesto storico, politico e culturale dell’Italia centrale e della Toscana dell’epoca e analizza, tra le altre, l’opera più antica di Cimabue giunta fino a noi: il “Crocifisso di San Domenico” ad Arezzo. They worked in an almost pointillist manner, with the aid of computer modelling. Un video Zanichelli sul Crocifisso che Cimabue realizzò per la chiesa di san Domenico ad Arezzo Le prime trasformazioni iconografiche si videro con Giunta Pisano fino ad arrivare alle proposte di Cimabue e Giotto. Ai lati del braccio orizzontale della croce sono presenti due dolenti a mezzo busto in posizione di compianto, che guardando lo spettatore piegano la testa e l'appoggiano a una mano. I lati della croce sono decorati con figure geometriche che ricordano un drappeggio. The origin of the Crucifix has often been contested, but is generally thought to be by Cimabue based on stylistic traits and mentions by both Vasari and Nicolò Albertini. Both of Cimabue's surviving crucifixes were commissioned by the Franciscan order. Christ's static pose is reflective of this style, while the work overall incorporates newer, more naturalistic aspects. La datazione degli affreschi di Cimabue è piuttosto discorde, sebbene negli studi più recenti si sia assestata a un periodo tra il 1277, anno dell'elezione al soglio pontificio di Niccolò III e il 1283 circa.. Gli affreschi di Cimabue sono in generale in condizioni mediocri o pessime. The size and positions of the figures are reduced compared to usual Byzantine iconography[5] to maintain sole focus on the passion of Christ. The work presents a lifelike and physically imposing depiction of the passion at Calvary. [13] His nakedness highlights his vulnerability and suffering. Christ is shown nearly naked: his eyes are closed, his face lifeless and defeated. Alle sue estremità sono presenti dei riquadri raffiguranti le persone care a Cristo. On thinglink.com, edit images, videos and 360 photos in one place. [14] His body takes on a dramatic, almost feminine curve, the result of the contortions forced upon a body nailed to a vertical support. Si hanno notizie di lui dal 1272. Christ's face is longer and narrower, and his nose less idealised. Bologna, Ferdinando. Il Crocifisso di Santa Croce è un'opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze dove tuttora è conservata. Dubbi ebbero anche Cavalcaselle (1864, poi fautore dell'attribuzione tradizionale dal 1875), Thode, Venturi, Zimmermann (1899), Wackernagel (1902), Van Marle, Vavalà, Weigelt e Offner (1950). [23], Its dimensions are highly symmetrical and proportionate, probably influenced by the geometric ideals, ratios and rules of design of the ancient Greeks. Il superamento di altri retaggi dell'arte bizantina, come la separazione netta tra i muscoli di braccio e avambraccio e la linea continua a dividere il palmo della mano e l'avambraccio, contribuiscono a post-datare l'opera rispetto al crocifisso aretino. L’opera fu commissionata probabilmente lo stesso anno in cui si progettò la chiesa che l’avrebbe accolta: a quell’epoca era costume, infatti, concepire insieme architettura e arredo liturgico.